Užitočné informácie pre dôchodcov žijúcich mimo slovenskej republiky
Dôchodcovia žijúci mimo územie Slovenskej republiky čelia špecifickým otázkam týkajúcim sa vyplácania a správy ich dôchodkov. Článok poskytuje prehľadné a cielené informácie o možnostiach vyplácania dôchodkov a nevyhnutných administratívnych postupoch, ktoré zabezpečujú bezproblémový príjem dôchodkových výplat i za hranicami. Sociálna poisťovňa v ňom odpovedá na najčastejšie kladené otázky a ponúka dôležité rady, ako navigovať v dôchodkovom systéme pri živote v zahraničí.
Kde nájsť pomoc?
Sociálna poisťovňa vám poskytne informácie o dôchodkoch:
- Na telefónnom čísle +421 906 171 931
- Prostredníctvom formulára pre otázky na ich webovej stránke
- Pri osobnej návšteve v pobočkách Sociálnej poisťovne
- V Informačno-poradenskom centre v ústredí Sociálnej poisťovne v Bratislave na Ul. 29.
augusta č. 8.
Za aké obdobie sa vypláca dôchodok?
Dôchodky sa vyplácajú vopred v mesačných lehotách. Ak dôchodok dostávate do krajiny mimo EÚ, EHP alebo Švajčiarska, vypláca sa pozadu každé tri mesiace po potvrdení o žití. Platby sú spracovávané tak, aby boli odpísané z účtu Sociálnej poisťovne do piateho dňa v kalendárnom mesiaci.
Prečo musím preukazovať žitie a ako často?
Preukazovanie žitia je potrebné na overenie, že poberateľ dôchodku stále žije. Ak žijete mimo EÚ, EHP alebo Švajčiarska, musíte potvrdenie o žití predkladať každé tri mesiace (k 1. januáru, 1. aprílu, 1. júlu a 1. októbru). Ak žijete v EÚ, EHP alebo Švajčiarsku, potvrdenie sa predkladá raz ročne k 31. januáru. Od roku 2022 dôchodcovia žijúci v Českej republike nemusia každoročne predkladať potvrdenie o žití. Sociálna poisťovňa si tieto údaje vymieňa s Českou správou sociálneho zabezpečenia elektronicky.
Aké sú možnosti výplaty dôchodku?
Dôchodok vám môže byť vyplácaný:
- Na váš účet v banke alebo pobočke zahraničnej banky
- V hotovosti
- Na účet manžela/manželky v banke alebo pobočke zahraničnej banky
Ak dôchodok posielate na účet v banke mimo SR, je potrebné uviesť číslo účtu v tvare IBAN a BIC (SWIFT) kód banky.
Môžem zmeniť spôsob výplaty dôchodku?
Áno, spôsob výplaty dôchodku môžete zmeniť. Požiadajte o to písomne s vlastnoručným podpisom. Pri žiadosti o poukazovanie dôchodku na účet v zahraničnej banke použite tlačivo dostupné na internetovej stránke Sociálnej poisťovne. Zmena musí byť vybavená najneskôr do troch mesiacov od doručenia žiadosti.
Aké sú povinnosti príjemcu dôchodku?
Každý príjemca dôchodku musí písomne oznámiť zmenu mena, priezviska alebo adresy. Ďalšie povinnosti závisia od druhu poberaného dôchodku. Napríklad:
- Pri predčasnom starobnom dôchodku oznámte vznik alebo ukončenie povinného
dôchodkového poistenia. - Pri invalidnom dôchodku je potrebné absolvovať kontrolné lekárske prehliadky.
- Pri vdovskom a vdoveckom dôchodku oznámte zmenu stavu alebo ukončenie starostlivosti o
nezaopatrené dieťa. - Pri sirotskom dôchodku oznámte ukončenie alebo prerušenie štúdia na strednej alebo
vysokej škole. - Tieto povinnosti je potrebné splniť do ôsmich dní.
Aj keď žijete mimo Slovenska, Sociálna poisťovňa je tu, aby vám pomohla s akýmikoľvek otázkami alebo zmenami vo vyplácaní vášho dôchodku. Využite uvedené kontakty na získanie potrebnej pomoci a uistenia. Sociálnu poisťovňu môžete kontaktovať na bezplatnom telefónnom čísle 0800 123 123, prostredníctvom Formulára pre otázky na ich webovej stránke, alebo osobne v ich pobočkách.