Sociálna pomoc

Ako požiadať o sociálnu službu

úuvodný obrázok
Generálny partner 

Tento všeobecný postup je zhruba platný pre všetky sociálne služby. Niektoré môžu vyžadovať extra dokumenty alebo posudky – informácie nájdete na podstránke danej služby, alebo sa ich dozviete na mestskom či obecnom úrade/u súkromného poskytovateľa.

Postup:

1

VÚC/obec príjme vašu žiadosť a rozhodne o jej pridelení na základe vašej zdravotnej a sociálnej situácie.

Tlačivo nájdete na stránkach vášho VÚC/obce.

Ak si budete za službu platiť sami najmenej do výšky ekonomických oprávnených nákladov, nepotrebujete posudok.

DÔLEŽITÉ:

V prípade, že osoba nemôže pre svoj zdravotný stav podpísať žiadosť, môže žiadosť na základe potvrdenia ošetrujúceho lekára o nepriaznivom zdravotnom stave podpísať aj iná osoba.

2

Žiadosť treba odovzdať poštou,elektronicky alebo osobne do podateľne príslušného úradu v mieste vášho pobytu a priložiť potrebné dokumenty.

Kontaktné informácie pre váš kraj/mesto nájdete nižšie na stránke.

V každom prípade budete potrebovať:

  • kópiu platného občianskeho preukazu alebo pasu,
  • správu o aktuálnom zdravotnom stave, nie staršiu ako 6 mesiacov (odborný lekársky nález, prepúšťaciu správa z nemocnice a pod.) a pre špecializované zariadenie je potrebné doložiť aj doklad o psychiatrickom, resp. neurologickom vyšetrení,
  • kópiu právoplatného rozsudku súdu o zbavení spôsobilosti na právne úkony (ak bol vydaný),
  • ak žiadosť podáva cudzinec, povolenie príslušného orgánu na pobyt a potvrdenie od zamestnávateľa alebo školy.
3

Lekár, sestra a sociálny pracovník situáciu posúdia a úrad vydá rozhodnutie o odkázanosti na sociálnu službu s posudkom o odkázanosti, a to aj s uvedením rozsahu potrebnej pomoci a stupňa odkázanosti na pomoc iným osobám.

Žiadosť musí úrad vybaviť do 30 dní, alebo výnimočne do 60 dní, a rozhodnutie nadobudne platnosť do 15 dní od doručenia. V prípade naliehavých situácií (v prípade vážneho ohrozenia života alebo zdravia) sa môže služba začať poskytovať aj bez čakania na rozhodnutie. Rozhodnutie s posudkom sa dodá dodatočne.

Rozhodnutie doručuje pošta na prevzatie do vlastných rúk žiadateľa.

4

Po získaní rozhodnutia o odkázanosti a posudku na sociálnu službu treba písomne požiadať úrad, ktorý rozhodnutie vydal. V žiadosti treba uviesť názov poskytovateľa sociálnej služby, ktorého si žiadateľ vybral a miesto poskytovania sociálnej služby.

Odporúčame vám navštíviť  zariadenia a porozprávať sa so zamestnancami zodpovednými za príjem do zariadenia.

Na úrade si môžete vyžiadať zoznam všetkých zariadení v okolí, ktoré poskytujú požadovanú službu. Sú to:

  • zariadenia obcí, miest a VÚC = verejní poskytovatelia,
  • zariadenia cirkevné a zariadenia občianskych organizácií = neverejní poskytovatelia.

Pozor: 

Ak potrebujete umiestnenie do zariadenia skutočne naliehavo, môžete požadovať okamžité zabezpečenie služby bez zápisu do poradovníka.

Ak nechcete byť umiestnení vo veľkom zariadení, máte právo žiadať o umiestnenie do zariadenia rodinného typu (s počtom miest menej ako 40).

Ak sa nájde voľné miesto u neverejného poskytovateľa, môžete podpísať Zmluvu o poskytovaní služby až po potvrdení z úradu, že bude túto službu spolufinancovať. V takom prípade budete platiť len časť z celého poplatku, ktorú nehradía obec či samosprávny kraj

Žiadosť o zabezpečenie poskytovania socialnej služby

5

Poštou, osobne, prípadne elektronicky na príslušnú adresu:

  • mesta/obce – ak ide o služby denného stacionára, zariadenia pre seniorov či zariadenia opatrovateľskej služby,
  • VÚC – ak ide o zariadenie podporovaného bývania, rehabilitačné stredisko, domov sociálnych služieb alebo špecializované zariadenie,
  • priamo zariadeniu, ak je zriaďovateľom mesto/obec, VÚC.

Spolu so Žiadosťou o zabezpečenie poskytovania sociálnej služby doručte aj kópiu právoplatného rozhodnutia o odkázanosti na sociálnu službu.

 

Kancelária prvého kontaktu na OSV ÚNSK

Adresa

Úrad Nitrianskeho
samosprávneho kraja
Kupecká č. 3
949 01  NITRA

Úradné hodiny

Pondelok   8:00-15:00
Utorok   8:00-15:00
Streda   8:00-16:00
Štvrtok   8:00-15:00
Piatok    8:00-13:30

Kontakt

037/6922 911

Úrad Nitrianskeho samosprávneho kraja

Adresa

Úrad Nitrianskeho samosprávneho kraja
Rázusova 2A, 94901 Nitra
Telefón: 037 /6922 911
E-mail: info@unsk.sk

Podateľňa

Pondelok 7:00 – 15:00
Utorok 7:00 – 15:00
Streda 7:00 – 15:00
Štvrtok 7:00 – 15:00
Piatok 7:00 – 13:30

Hodiny pre verejnosť

Pondelok 8:00 – 14:00
Utorok 8:00 – 14:00
Streda 8:00 – 14:00
Štvrtok 8:00 – 14:00
Piatok 8:00 – 13:00

Žiadosť o posúdenie odkázanosti na sociálnu službu :
https://www.unsk.sk/zobraz/sekciu/ziadost-o-posudenie-odkazanosti-na-socialnu-sluzbu

Na čo si dať pozor pri zmluve s poskytovateľom sociálnej služby?

Odporúčame si jasne si overiť, aké služby sú zahrnuté v cene, prípadne aká suma sa dopláca.

Zákon určuje, ktoré činnosti sú platené a ktoré sa poskytujú bezplatne. Cena za rovnaký druh a rovnaký rozsah činností v rámci tejto služby musí byť rovnaká pre všetkých klientov daného poskytovateľa a spôsob jej výpočtu musí byť verejne prístupný a zrozumiteľný pre žiadateľov a prijímateľov sociálnej služby.

Neznamená to, že všetci občania platia rovnakú úhradu, keďže tá sa odvíja aj od výšky príjmu a majetku občana. Ceny sa môžu meniť v závislosti od zvyšovania dôchodkov, ale aj zvýšením úhrady zo strany obce/mesta a samosprávneho kraja alebo neverejného poskytovateľa. Vplyv na výšku úhrad má aj inflácia, cenách energií, potravín a zmeny výšky miezd.

Za niektoré iné činnosti, napríklad za zdravotnú rehabilitáciu, arteterapiu, si musíte zaplatiť sami a uzavrieť s poskytovateľom osobitnú zmluvu o ich poskytovaní.

V rámci niektorých zariadení a služieb si môžete vybrať nadštandard – napríklad na exkluzívne vybavenie izby, väčšiu izbu a vyššiu frekvenciu upratovania. Za nadštandard sa väčšinou pripláca, a jeho detaily musia byť zahrnuté v zmluve, ktorú podpisujete.

Pozor!

Poskytovateľ sociálnej služby nesmie podmieniť uzatvorenie zmluvy ďalšou platbou alebo nepeňažným plnením.

Bol obsah na tejto stránky užitočný?