Sociálna pomoc
Ako požiadať o sociálnu službu
Tento všeobecný postup je zhruba platný pre všetky sociálne služby. Niektoré môžu vyžadovať extra dokumenty alebo posudky – informácie nájdete na podstránke danej služby, alebo sa ich dozviete na mestskom či obecnom úrade/u súkromného poskytovateľa.
Postup:
VÚC/obec príjme vašu žiadosť a rozhodne o jej pridelení na základe vašej zdravotnej a sociálnej situácie.
Tlačivo nájdete na stránkach vášho VÚC/obce.
Ak si budete za službu platiť sami najmenej do výšky ekonomických oprávnených nákladov, nepotrebujete posudok.
DÔLEŽITÉ:
V prípade, že osoba nemôže pre svoj zdravotný stav podpísať žiadosť, môže žiadosť na základe potvrdenia ošetrujúceho lekára o nepriaznivom zdravotnom stave podpísať aj iná osoba.
Žiadosť treba odovzdať poštou,elektronicky alebo osobne do podateľne príslušného úradu v mieste vášho pobytu a priložiť potrebné dokumenty.
Kontaktné informácie pre váš kraj/mesto nájdete nižšie na stránke.
V každom prípade budete potrebovať:
- kópiu platného občianskeho preukazu alebo pasu,
- správu o aktuálnom zdravotnom stave, nie staršiu ako 6 mesiacov (odborný lekársky nález, prepúšťaciu správa z nemocnice a pod.) a pre špecializované zariadenie je potrebné doložiť aj doklad o psychiatrickom, resp. neurologickom vyšetrení,
- kópiu právoplatného rozsudku súdu o zbavení spôsobilosti na právne úkony (ak bol vydaný),
- ak žiadosť podáva cudzinec, povolenie príslušného orgánu na pobyt a potvrdenie od zamestnávateľa alebo školy.
Lekár, sestra a sociálny pracovník situáciu posúdia a úrad vydá rozhodnutie o odkázanosti na sociálnu službu s posudkom o odkázanosti, a to aj s uvedením rozsahu potrebnej pomoci a stupňa odkázanosti na pomoc iným osobám.
Žiadosť musí úrad vybaviť do 30 dní, alebo výnimočne do 60 dní, a rozhodnutie nadobudne platnosť do 15 dní od doručenia. V prípade naliehavých situácií (v prípade vážneho ohrozenia života alebo zdravia) sa môže služba začať poskytovať aj bez čakania na rozhodnutie. Rozhodnutie s posudkom sa dodá dodatočne.
Rozhodnutie doručuje pošta na prevzatie do vlastných rúk žiadateľa.
Po získaní rozhodnutia o odkázanosti a posudku na sociálnu službu treba písomne požiadať úrad, ktorý rozhodnutie vydal. V žiadosti treba uviesť názov poskytovateľa sociálnej služby, ktorého si žiadateľ vybral a miesto poskytovania sociálnej služby.
Odporúčame vám navštíviť zariadenia a porozprávať sa so zamestnancami zodpovednými za príjem do zariadenia.
Na úrade si môžete vyžiadať zoznam všetkých zariadení v okolí, ktoré poskytujú požadovanú službu. Sú to:
- zariadenia obcí, miest a VÚC = verejní poskytovatelia,
- zariadenia cirkevné a zariadenia občianskych organizácií = neverejní poskytovatelia.
Pozor:
Ak potrebujete umiestnenie do zariadenia skutočne naliehavo, môžete požadovať okamžité zabezpečenie služby bez zápisu do poradovníka.
Ak nechcete byť umiestnení vo veľkom zariadení, máte právo žiadať o umiestnenie do zariadenia rodinného typu (s počtom miest menej ako 40).
Ak sa nájde voľné miesto u neverejného poskytovateľa, môžete podpísať Zmluvu o poskytovaní služby až po potvrdení z úradu, že bude túto službu spolufinancovať. V takom prípade budete platiť len časť z celého poplatku, ktorú nehradía obec či samosprávny kraj
Poštou, osobne, prípadne elektronicky na príslušnú adresu:
- mesta/obce – ak ide o služby denného stacionára, zariadenia pre seniorov či zariadenia opatrovateľskej služby,
- VÚC – ak ide o zariadenie podporovaného bývania, rehabilitačné stredisko, domov sociálnych služieb alebo špecializované zariadenie,
- priamo zariadeniu, ak je zriaďovateľom mesto/obec, VÚC.
Spolu so Žiadosťou o zabezpečenie poskytovania sociálnej služby doručte aj kópiu právoplatného rozhodnutia o odkázanosti na sociálnu službu.
Úrad TSK
Adresa
Trenčiansky samosprávny kraj
K dolnej stanici 7282/20A
911 01 Trenčín
Úradné hodiny
Pondelok – Piatok: 8.00 – 15.00 h
Podateľňa
Pondelok – Piatok: 8.00 – 14.00 h
Klientske centrum TSK
Pondelok: 8.00 – 15.00 h.
Utorok: 8.00 – 15.00 h.
Streda: 8.00 – 16.00 h.
Štvrtok: 8.00 – 15.00 h.
Piatok: 8.00 – 14.00 h.
Obedná prestávka: 11.30 – 12.00 h.
Žiadosť o posúdenie odkázanosti na sociálnu službu: https://www.tsk.sk/elektronicke-sluzby/posudzovanie-odkazanosti-na-socialnu-sluzbu/
Na čo si dať pozor pri zmluve s poskytovateľom sociálnej služby?
Odporúčame si jasne si overiť, aké služby sú zahrnuté v cene, prípadne aká suma sa dopláca.
Zákon určuje, ktoré činnosti sú platené a ktoré sa poskytujú bezplatne. Cena za rovnaký druh a rovnaký rozsah činností v rámci tejto služby musí byť rovnaká pre všetkých klientov daného poskytovateľa a spôsob jej výpočtu musí byť verejne prístupný a zrozumiteľný pre žiadateľov a prijímateľov sociálnej služby.
Neznamená to, že všetci občania platia rovnakú úhradu, keďže tá sa odvíja aj od výšky príjmu a majetku občana. Ceny sa môžu meniť v závislosti od zvyšovania dôchodkov, ale aj zvýšením úhrady zo strany obce/mesta a samosprávneho kraja alebo neverejného poskytovateľa. Vplyv na výšku úhrad má aj inflácia, cenách energií, potravín a zmeny výšky miezd.
Za niektoré iné činnosti, napríklad za zdravotnú rehabilitáciu, arteterapiu, si musíte zaplatiť sami a uzavrieť s poskytovateľom osobitnú zmluvu o ich poskytovaní.
V rámci niektorých zariadení a služieb si môžete vybrať nadštandard – napríklad na exkluzívne vybavenie izby, väčšiu izbu a vyššiu frekvenciu upratovania. Za nadštandard sa väčšinou pripláca, a jeho detaily musia byť zahrnuté v zmluve, ktorú podpisujete.
Pozor!
Poskytovateľ sociálnej služby nesmie podmieniť uzatvorenie zmluvy ďalšou platbou alebo nepeňažným plnením.