Sociálna pomoc

Ako požiadať o sociálnu službu

Generálny partner 

Tento všeobecný postup je zhruba platný pre všetky sociálne služby. Niektoré môžu vyžadovať extra dokumenty alebo posudky – informácie nájdete na podstránke danej služby, alebo sa ich dozviete na mestskom či obecnom úrade/u súkromného poskytovateľa.

Postup:

1

VÚC/obec príjme vašu žiadosť a rozhodne o jej pridelení na základe vašej zdravotnej a sociálnej situácie.

Tlačivo nájdete na stránkach vášho VÚC/obce.

Ak si budete za službu platiť sami najmenej do výšky ekonomických oprávnených nákladov, nepotrebujete posudok.

DÔLEŽITÉ:

V prípade, že osoba nemôže pre svoj zdravotný stav podpísať žiadosť, môže žiadosť na základe potvrdenia ošetrujúceho lekára o nepriaznivom zdravotnom stave podpísať aj iná osoba.

2

Žiadosť treba odovzdať poštou,elektronicky alebo osobne do podateľne príslušného úradu v mieste vášho pobytu a priložiť potrebné dokumenty.

Kontaktné informácie pre váš kraj/mesto nájdete nižšie na stránke.

V každom prípade budete potrebovať:

  • kópiu platného občianskeho preukazu alebo pasu,
  • správu o aktuálnom zdravotnom stave, nie staršiu ako 6 mesiacov (odborný lekársky nález, prepúšťaciu správa z nemocnice a pod.) a pre špecializované zariadenie je potrebné doložiť aj doklad o psychiatrickom, resp. neurologickom vyšetrení,
  • kópiu právoplatného rozsudku súdu o zbavení spôsobilosti na právne úkony (ak bol vydaný),
  • ak žiadosť podáva cudzinec, povolenie príslušného orgánu na pobyt a potvrdenie od zamestnávateľa alebo školy.
3

Lekár, sestra a sociálny pracovník situáciu posúdia a úrad vydá rozhodnutie o odkázanosti na sociálnu službu s posudkom o odkázanosti, a to aj s uvedením rozsahu potrebnej pomoci a stupňa odkázanosti na pomoc iným osobám.

Žiadosť musí úrad vybaviť do 30 dní, alebo výnimočne do 60 dní, a rozhodnutie nadobudne platnosť do 15 dní od doručenia. V prípade naliehavých situácií (v prípade vážneho ohrozenia života alebo zdravia) sa môže služba začať poskytovať aj bez čakania na rozhodnutie. Rozhodnutie s posudkom sa dodá dodatočne.

Rozhodnutie doručuje pošta na prevzatie do vlastných rúk žiadateľa.

4

Po získaní rozhodnutia o odkázanosti a posudku na sociálnu službu treba písomne požiadať úrad, ktorý rozhodnutie vydal. V žiadosti treba uviesť názov poskytovateľa sociálnej služby, ktorého si žiadateľ vybral a miesto poskytovania sociálnej služby.

Záujemca o poskytovanie sociálnej služby ide do vybraného zariadenia sociálnych služieb aj s právoplatným rozhodnutím a tam si podá žiadosť o poskytovanie sociálnej služby.

Odporúčame vám navštíviť  zariadenia a porozprávať sa so zamestnancami zodpovednými za príjem do zariadenia.

Zoznam všetkých zariadení v okolí, ktoré poskytujú požadovanú službu je verejne dostupný na stránke www.unsk.sk.

Pozor!

Ak potrebujete umiestnenie do zariadenia skutočne naliehavo, môžete požadovať okamžité zabezpečenie služby bez zápisu do poradovníka.

Ak nechcete byť umiestnení vo veľkom zariadení, máte právo žiadať o umiestnenie do zariadenia rodinného typu (s počtom miest menej ako 40).

Ak sa nájde voľné miesto u neverejného poskytovateľa, môžete podpísať Zmluvu o poskytovaní služby až po potvrdení z úradu, že bude túto službu spolufinancovať. V takom prípade budete platiť len časť z celého poplatku, ktorú nehradía obec či samosprávny kraj

Žiadosť o zabezpečenie poskytovania socialnej služby

5

Poštou, osobne, prípadne elektronicky na príslušnú adresu:

  • mesta/obce – ak ide o služby denného stacionára, zariadenia pre seniorov či zariadenia opatrovateľskej služby,
  • VÚC – ak ide o zariadenie podporovaného bývania, rehabilitačné stredisko, domov sociálnych služieb alebo špecializované zariadenie,
  • priamo zariadeniu, ak je zriaďovateľom mesto/obec, VÚC.

Spolu so Žiadosťou o zabezpečenie poskytovania sociálnej služby doručte aj kópiu právoplatného rozhodnutia o odkázanosti na sociálnu službu.

 

Úrad Nitrianskeho samosprávneho kraja

Adresa

Úrad Nitrianskeho samosprávneho kraja
Rázusova 2A, 94901 Nitra
Telefón: 037 /6922 911
E-mail: info@unsk.sk

Podateľňa

Pondelok 7:00 – 15:00
Utorok 7:00 – 15:00
Streda 7:00 – 15:00
Štvrtok 7:00 – 15:00
Piatok 7:00 – 13:30

Hodiny pre verejnosť

Pondelok 8:00 – 14:00
Utorok 8:00 – 14:00
Streda 8:00 – 14:00
Štvrtok 8:00 – 14:00
Piatok 8:00 – 13:00

Kancelária prvého kontaktu na OSV ÚNSK

Adresa

Úrad Nitrianskeho
samosprávneho kraja
Kupecká č. 3
949 01  NITRA

Úradné hodiny

Pondelok   8:00-15:00
Utorok   8:00-15:00
Streda   8:00-16:00
Štvrtok   8:00-15:00
Piatok    8:00-13:30

Kontakt

037/6922 911

Žiadosť o posúdenie odkázanosti na sociálnu službu :
https://www.unsk.sk/zobraz/sekciu/ziadost-o-posudenie-odkazanosti-na-socialnu-sluzbu

Na čo si dať pozor pri zmluve s poskytovateľom sociálnej služby?

Odporúčame si jasne si overiť, aké služby sú zahrnuté v cene, prípadne aká suma sa dopláca.

Zákon určuje, ktoré činnosti sú platené a ktoré sa poskytujú bezplatne. Cena za rovnaký druh a rovnaký rozsah činností v rámci tejto služby musí byť rovnaká pre všetkých klientov daného poskytovateľa a spôsob jej výpočtu musí byť verejne prístupný a zrozumiteľný pre žiadateľov a prijímateľov sociálnej služby.

Neznamená to, že všetci občania platia rovnakú úhradu, keďže tá sa odvíja aj od výšky príjmu a majetku občana. Ceny sa môžu meniť v závislosti od zvyšovania dôchodkov, ale aj zvýšením úhrady zo strany obce/mesta a samosprávneho kraja alebo neverejného poskytovateľa. Vplyv na výšku úhrad má aj inflácia, cenách energií, potravín a zmeny výšky miezd.

Za niektoré iné činnosti, napríklad za zdravotnú rehabilitáciu, arteterapiu, si musíte zaplatiť sami a uzavrieť s poskytovateľom osobitnú zmluvu o ich poskytovaní.

V rámci niektorých zariadení a služieb si môžete vybrať nadštandard – napríklad na exkluzívne vybavenie izby, väčšiu izbu a vyššiu frekvenciu upratovania. Za nadštandard sa väčšinou pripláca, a jeho detaily musia byť zahrnuté v zmluve, ktorú podpisujete.

Pozor!

Poskytovateľ sociálnej služby nesmie podmieniť uzatvorenie zmluvy ďalšou platbou alebo nepeňažným plnením.

Bol obsah na tejto stránky užitočný?